 |
www.fabrykakomiksu.fora.pl Forum portalu Fabryka Komiksu
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Halbarad
Opiekun
Dołączył: 08 Lip 2013
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów
Płeć: tłumacz
|
Wysłany: Sob 1:47, 03 Sie 2013 Temat postu: TUTORIAL - Podstawy edycji graficznej. Spartańsko i długo. |
|
|
Mam nadzieję że to pomoże zwiększyć sprawność pracy Fabryki
Przypominam że wszystko powinno być robione z jak najwyższą dbałością o jakość, a nie na ilość!
Zaznaczam też, że to moja metoda i każdy może wypracować własną jak tylko obędzie się z programem graficznym. Ten opis jest łopatologiczny i nie ma w nim nawet 1/100 możliwości programów których się używa. Zachęcam do poszukania innych tutoriali dla początkujących. Wystarczy 30 minut na youtube żeby tworzyć już konkretne rzeczy!
Pozwolę sobie też nie owijać w bawełnę czy lać wody. Zakładam że wszyscy tutaj znają podstawy używania komputera PC, oraz nie wymagają opisania wszelkich możliwych dodatkowych działań dookoła meritum sprawy, no i myślą trochę nad tym co robią. Co do tego ostatniego może coś jeszcze dodam kiedyś indziej.
I. Potrzebne programy:
1. Inkscape. Ja używam wersji 0,48.
2. Gimp. Ja używam 2.6.8.
II. Obróbka.
1. Ściągamy oryginalny obraz który chcemy przerabiać.
2. Uruchamiamy Gimpa.
3. Otwieramy oryginalny obraz w Gimpie.
4. Zaznaczamy wszystko CTRL+A i kopiujemy CTRL+C..
5. Otwieramy Inkscape.
6. Wklejamy zawartość schowka CTRL+V (Gimp nie może zostać zamknięty, przynajmniej u mnie).
7. Naciskamy przycisk nr. 1 (w górnym panelu według domyślnej konfiguracji).
[link widoczny dla zalogowanych]
8. W oknie które wyskoczy klikamy:
A następnie:
9. Klikamy w przycisk nr. 2.
10. Po prawej pojawi się okno warstw. Blokujemy pierwszą warstwę, klikając w symbol kłódki.
11. W tym samym oknie dodajemy nową warstwę klikając w symbol plusa. W ustawieniach nic nie trzeba zmieniać.
12. Klikamy w przycisk nr. 3.
13. Przybliżamy obraz jak nam potrzeba przy pomocy CTRL+obrót kółka myszy i przesuwamy go naciskając kółko myszy tak aby nakierować go na pierwszy dymek.
14. Pojedynczymi kliknięciami LPM zaznaczamy wierzchołki wieloboku tak żeby zakrył on pierwotny tekst. Aby zamknąć obrys wieloboku klikamy w wierzchołek od którego zaczęliśmy.
15. Powtarzamy punkty 13 i 14 dla reszty dymków.
16. Zaznaczamy wszystko CTRL+A i klikamy na kolor biały na dolnym panelu barw - przycisk nr. 4.
17. Gdy nadal zaznaczone jest wszystko przytrzymując SHIFT klikamy X w panelu barw przycisk nr. 5.
18. Cały stary tekst powinien być niewidoczny. Tworzymy nową warstwę blokując poprzednią, tak jak w punktach 9-11.
19. Klikamy w przycisk nr. 6.
20. Klikamy w przycisk z literą T obok przycisku nr. 2.
21. Wyskoczy nam okno:
22. W obszarze 1a wybieramy typ czcionki efekty typu pogrubienie, pochylenie itd. oraz wielkość. Po każdej zmianie klikamy w przycisk 4a.
23. Klikamy w przycisk 2a. Klikamy w przycisk 4a.
24. W obszarze 3a ustawiamy odległości między wierszami. Klikamy w przycisk 4a.
25. Klikamy w przycisk 5a.
26. Podobnie jak w punkcie 13 nakierowujemy się na pierwszy dymek.
27. Klikamy tam gdzie ma pojawić się tekst i piszemy co trzeba. Przypominam że narzędzie do tego to przycisk nr 6.
28. Po skończeniu pisania klikamy w przycisk nr 7 aby dokonać korekty położenia tekstu oraz ewentualnie zmienić jego rozmiar przy pomocy strzałek które się pojawią. Powtórne kliknięcie w tekst zmieni opcje tych strzałek i umożliwi też obrót tekstu ale to niepotrzebne teraz. Kolejne kliknięcie przywróci poprzednie opcje.
Można przy tym pomagać sobie załączając i wyłączając ukrycie starego tekstu. Robi się to klikając w ikonę oka obok nazwy poprzedniej warstwy w oknie warstw.
Trzeba uważać żeby nie przełączyć się na warstwę zablokowaną bo nic nie da się wtedy zrobić. Na właściwą warstwę wraca się klikając raz w jej nazwę w oknie warstw.
Warto przy tym zmienić kolor tekstu. W tym celu gdy jest on zaznaczony wystarczy kliknąć na wybrany kolor na dolnym panelu kolorów.
29. Powtarzamy punkt 28 dla reszty dymków.
30. Kombinujemy dalej tak żeby wszędzie było idealnie i w miarę podobnie do oryginału. Przy okazji sprawdzamy czy tłumaczenie się zgadza i pasuje oraz czy ewentualnie nie dałoby się czegoś poprawić żeby się lepiej mieściło w dymkach. A jak się nie da to trzeba kombinować tak żeby ostatecznie było dobrze.
III Eksport bitmapy i konwersja końcowa.
1. Naciskamy CTRL+SHIFT+E.
2. W oknie które wyskoczy musi być zawsze ustawione 1b.
3. W ustawieniu 2b wybieramy gdzie ma się zapisać bitmapa.
4. W obszarze 3b ustawiamy wysokość jaką miała oryginalna grafika którą obrabiamy. Szerokość i dpi ustawię się same.
5. Klikamy w przycisk 4b.
6. Jeśli potrzebujemy plik typu jpg to otwieramy wyeksportowaną bitmapę w Gimpie, naciskamy SHIFT+CTRL+S, wpisujemy nazwę pliku z rozszerzeniem .jpg i zapisujemy. W okienku które wyskoczy ustawiamy quality na 100 i klikamy save.
7. Porównujemy oryginał z wynikami, np. wrzucając je do jednego folderu, otwierając jeden zwykłą przeglądarką obrazów windowsa i przytrzymując strzałkę. Jeśli widać spadek jakości grafiki (czyli jakąkolwiek różnicę oprócz tekstów w dymkach) to czytamy dodatek do tego toturailu, a jeśli go jeszcze nie ma albo piszemy do mnie na PW.[/url]
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
moody
Administrator
Dołączył: 12 Maj 2013
Posty: 49
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Żory
|
Wysłany: Sob 3:50, 03 Sie 2013 Temat postu: |
|
|
I tak i nie.
Można zwyczajnie proście, tym bardziej kiedy tło jest jednolite, a nie ingerujemy w grafikę poza dymkiem.
Przedstawię mój sposób GIMP'owania. Ja używam GIMP'a w wersji 2.8.4, chociaż poniższe instrukcje można wykorzystywać zarówno w niższych wersjach jak i podejrzewam, że w nowych też niewiele się zmieni.
Let's start!
1. Zapisujemy wybrany surowy obrazek na dysku.
2. Otwieramy go w programie GIMP.
3. Jeżeli obrazek wykorzystuje inny tryb klikamy na obrazku PPM i zmieniamy Obraz > Tryb > RGB
4. Czyścimy wszystkie dymki. Możemy to zrobić gumką bądź zaznaczeniem prostokątnym / eliptycznym.
4a. Wskazówka! Jeśli kształt dymka jest nieregularny jak w poniższym przypadku :
użyj najpierw zaznaczenia eliptycznego :
Teraz trzymając CTRL zaznaczeniem prostokątnym odetnij niepotrzebny fragment zaznaczenia :
Teraz gdy zaznaczenie obejmuje jedynie pole dymka do usunięcia naciskamy DEL i voila !
5. Gdy już wyczyścimy wszystkie dymki, możemy przystąpić do wklejania tekstu. Klikamy na "Tekst" po czym ustawiamy parametry czcionki :
6. Następnie klikamy w dymek, w który chcemy wkleić tekst. Aby ułatwić sobie pracę, korzystamy z opcji "Pokaż tłumaczenie w nowym oknie"(na stronie FK oczywiście ), będzie nam wygodniej.
7.Kopiujemy tekst w nowo powstałe pole tekstowe
8.Dopasowujemy tekst do wymiarów dymka.
(Czcionkę można zmniejszać ale dbając o jej czytelność, naganne jest wychodzenie poza granice dymka). Staramy się zachować zgrabną proporcję, aby tekst nie był otoczony zbyt dużą ilością białego pola, bądź nie był przyklejony do którejś ze stron.
9. Po uzupełnieniu wszystkich dymków, zapisujemy efekt naszej pracy :
10. Uploadujemy gotowy pasek do Fabryki i czekamy na akceptację
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|